SOCIAL MEDIA

8. toukokuuta 2017

5 VINKKIÄ PÄÄSYKOKELUKEMISEEN

pääsykoevinkit1
Mun pääsykoemateriaalit ilmestyi pari viikkoa sitten ja monien muiden tapaan myös osa mun keväästä kuluu nenä niiden parissa. Ennen matskujen ilmestymistä olin tehnyt hullun suunnitelman päässäni kuinka tulen lukemaan alusta asti joka päivä ainakin kuusi tuntia ja kipittämään joka aamu kirjastoon rauhassa keskittymään, mutta kuten jo varmaan arvaatte, eihän se ihan niin mennyt eikä lukeminen ole lähtenyt niin hyvin käyntiin kuin olisin toivonut. Siitä on neljä vuotta kun viimeksi pänttäämällä pänttäsin jotain, joten eiköhän se oo ihan ymmärrettävää, että lukemisrytmin löytämisessä kuluu jonkin aikaa. Voisin kuvitella, että siellä ruudun toisella puolella saattaisi olla muutama muukin, joka on samassa tilanteessa kuin minä ja tähän postaukseen kokosin muutaman vinkin, jotka olen kokenut itselleni toimiviksi kun pitkästä aikaa yrittää päästä opiskelun makuun.

1. Ole armollinen itsellesi. Jos et ole opiskellut ja lukenut aikoihin niin kuin mun tapauksessa, sun ei todellakaan tarvitse heti matskujen ilmestyttyä lukea kuutta tuntia päivässä pää höyryten. Tutustu ensin rauhassa materiaaliin, aloittele pikkuhiljaa ja aseta itsellesi sopivat tavoitteet. Mä oon esimerkiksi lukenut nyt 2-3h päivässä, joka näin alkuun antoi pehmeän laskeutumisen tulevia viikkoja varten.
pääsykoevinkit3
2. Mulla menee helposti pää jumiin jos tankkaan samaa materiaalia kauan putkeen, joten seuraava vinkki onkin, että vaihtele materiaaleja. Mulla niitä on luettavana kaksi + matikka ja tykkään pallotella niiden välillä.

3. Ajastimen käyttö ja tämä tarkoittaa sitä, että laitat ajastimen puhelimesta vaikka tunnin päästä hälyttämään ja sen ajan keskityt kokonaan opiskeluun. Mä kuulin tästä keinosta vasta hetki sitten ja ehdinkin jo sanoa, että tuskin tuun tätä käyttämään, mutta kerran testaamisen jälkeen paluuta ei oo. Ihan sairaan kätevä!
pääsykoevinkit4
4. Löydä itsellesi paras tapa oppia. Oli se sitten muistiinpanojen kirjoittaminen, ajatuskartta, tiivistelmä, ääneen lukeminen tai ihan mikä muu vaan, selvitä miten just sä opit parhaiten. Mä olen tehokkaimmillani heti aamusta ja opin parhaiten ihan vaan lukemalla ja tekemällä omia muistiinpanoja sekä alleviivauksia.

5. Viimeisenä muttei vähäisimpänä pidä päämäärä mielessä. Vaikka lukeminen saattaakin tuntua nihkeeltä niin pidä päämäärä eli tässä tapauksessa koulupaikka mielessä, se varmasti auttaa jaksamaan lukemisten yli ja toivottavasti palkitsee lopussa!
pääsykoevinkit2

4 kommenttia :

  1. Ihan superhyviä vinkkejä ja nimenomaan toi oman oppimistyylin tunteminen on tosi tärkeetä! Tsemppiä luku-urakkaan ja kokeeseen, mä pidän sulle peukut pystyssä ♥︎ xx

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi kiitos kovasti ja jep se todellakin on!! Kiitti vielä tsempeistä, mä pidän itekki peukut pystyssä, et käy hyvin!!♥

      Poista
  2. Tosi hyviä vinkkejä, tsemppiä vielä lukuihin!❤️ Mä en oo koskaan kuullut tuosta ajastintaktiikasta, mutta kuulostaa niin kätsyltä että pakko testata! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ihana Henna!♥ Mullekki toi oli ihan uus juttu, mut on oikeesti tosi kiva ja kätevä!! Ton tunnin jälkeen annan aina itelleni luvan olla hetken puhelimella ja sit taas toinen tunti käyntiin :-D

      Poista

Kiitos kommentista♥

Jätetään negatiiviset kommentit pois ja pidetään kommenttiboksi kivana ja positiivisena paikkana. Rakentava kritiikki on kuitenkin aina tervetullutta.