SOCIAL MEDIA

17. helmikuuta 2016

MY BLOGGING TIPS

Blogivinkit jakoon! Viiden vuoden bloggaamisen jälkeen voisin sanoa, että mulla on ainakin jotain pätevyyttä sanoa mihin bloggaamisessa kannattaa kiinnittää huomiota. Muistakaa, että näihin mun huomio kiinnittyy blogeissa ja näillä mun mielenkiinnon saa heräämää.

Panosta kuviin. Mä pyrin ottamaan kaikki täällä näkyvät kuvat luonnonvalossa jo valmiiksi hyvillä asetuksilla, ettei niitä tarvitse jälkikäteen muokata ihan hirveästi. Yleensä se menee kyllä niin, että vaikka kamerassa kuva näyttää jo ihan hyvältä niin pienen muokkauksen jälkeen se alkuperäinen on ehdoton nounou. Blogeissa mun huomio kiinnittyy siis valoisiin ja suuriin kuviin.
Suunnittele ja luonnostele tekstejä etukäteen. Mä oon tajunnut vasta vähän aikaa sitten tajunnut miten tää helpottaa hommaa ihan hirveästi. Ennen menin vähän sillä meiningillä, että avasin tekstikentän ja kirjoitin mitä sillä hetkellä sattuu mieleen tulemaan. Toki joskus on kiva antaa ajatusten virrata ja kirjoittaa sitä mukaa, mutta suunnittelemalla saa helpommin säilytettyä punaisen langan ja kirjoittaminen on huomattavasti helpompaa.
blogi3
Ulkoasu. Ulkoasu luonnollisestikin se juttu, johon huomio ihan ensimmäisenä kiinnittyy, joten siihenkin kannattaa panostaa. Mä ite tykkään vaaleista ja selkeistä ulkoasuista, joissa perustiedot (tietoa bloggaajasta, yhteystiedot) on helposti saatavilla.
Säännöllinen postausrytmi. Mä en oo ehkä kaikista paras ihminen puhumaan tästä asiasta, sillä mun postauksilla ei näytä olevan minkäänlaista rytmiä. Kovasti yritän pyrkiä siihen 2-3 postaukseen viikossa, mutta yleensä se ei ota onnistuakseen. Säännöllisen rytmin myötä on helpompi aikatauluttaa myös muut tekemiset ja lukijatkin oppii nopeasti milloin postauksia kannattaa odottaa.
blogi2
Sisältö. Mun motto tähän on, että mieti millaisia tekstejä sä itse lukisit. Jos sä et itse jaksa lukea omaa postaustasi loppuun, niin tuskin kukaan muukaan jaksaa. Jos taas kirjoittaminen ei oo sun juttu niin panosta mieluummin kuviin ja jätä teksti minimiin tai kokonaan pois.
Aseta itsellesi rajat. Tällä tarkoitan sitä, että mieti mitä haluat itsestäsi lukijalle paljastaa. Mä tykkään eniten sellaisista hömppäblogeista, joista löytyy asukuvien, meikkijuttujen ja arkikuulumisten lisäksi myös syvällisempiä tekstejä ja pohdintoja. Älä kuitenkaan kerro blogissasi sitä mitä et voisi kadulla tuntemattomalle vastaantulijalle kertoa.
blogi+1 Huomioi verkko-osoite. Blogia perustaessa kannattaa valita neutraali blogia kuvaava osoite. Mun toi inkaintiaani.blogspot.fi ei todellakaan ole semmoinen, mutta se onkin 7. luokalla sen kummempia miettimättä keksitty. Arvatkaa vaan kuinka monta kertaa mun on tehnyt mieli vaihtaa se, mutta en oo raaskinut sen takia, että lukijoiden ohjaaminen uuteen osoitteeseen ei käy ihan sormia napsauttamalla...

Sellasia vinkkejä tähän keskiviikkopäivään! Millaisia blogeja te tykkäätte lukea ja oliko näistä vinkeistä jollekin apua? 

2 kommenttia :

  1. Ihan loistavia vinkkejä!! Varsinkin tuosta etukäteen suunnittelusta ja luonnostelusta sekä verkko-osoitteen huomioimisesta oon samaa mieltä! :)

    http://kiiainnanmaa.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kovasti :-) Ja jep ne on aika olennaisia juttuja!

      Poista

Kiitos kommentista♥

Jätetään negatiiviset kommentit pois ja pidetään kommenttiboksi kivana ja positiivisena paikkana. Rakentava kritiikki on kuitenkin aina tervetullutta.